sunnuntai 16. huhtikuuta 2017

Viides viikko

Toisiksi viimeinen viikko harjoittelussa on nyt ohi ja huomenna vielä yksi pääsiäisvapaa ja viimeinen viikko käyntiin. Nopeasti aika on täällä kulunut.

Askartelumalli lapsille @Satu
Askartelupöytä
Maanantai alkoi normaalisti perhekerhon parissa. Menin majakalle klo. 16, jossa Asta jo oli, ja vähän aikaa ehdimme jutella samalla, kun teimme valmisteluja illan kerhoa varten. Astalla oli powerpoint esitys lapsille, jonka avulla hän kertoisi pääsiäiskertomuksen. Sillä aikaa minä kävisin piilottamassa lapsille suklaamunat eteistilaan. Illan suunnitelmissa oli myös askartelua, teimme Astan kanssa malliksi muutaman kukkasen, jollaisia lapset voisivat askarrella. Kerho alkoi klo. 18 ja lapsia oli paikalla kaksitoista. Ilta meni kiireessä, olin itse auttelemassa askartelijoita, ja aika meinasikin loppua kesken touhutessa. Olimme sopineet vielä, että kerhon päätteeksi suunnittelemme hieman leiriä, paikalle tulisi myös muutama muu henkilö, jotka olisivat sitten leirillä mukana. Kerho loppui noin 19.15 ja noin puoli kahdeksalta olimme saaneet siivottua yms. ja pääsimme suunnitteluhommiin. Kävimme läpi leiriohjelman sekä jaoimme kaikille omat tehtävät (esim. pelit jotka vedetään). Minun vastuulleni tuli pitää alun "jonoleikki", rastiradan vesi-ilmapalloradan suunnittelu sekä osallistuminen sketseihin/näytelmään, jotka suunnittelisimme myöhemmin. Lopettelimme illan puoli yhdeksän jälkeen.

Suklaamunia
Pelejä kerhon lapsille

Aamuaurinko

Tiistai päivä oli vapaa mutta illalla klo. 18 olisi majakalla kokous, sekä eräs Sami olisi kertomassa Camino työstään, jonne olimme osallistumassa Janin kanssa. Asta oli jo alussa kertonut mahdollisuudesta sisällyttää harjoitteluun evankeliointi matka pyöräillen kylästä kylään ja minusta se kuulosti erittäin mielenkiintoiselta. Retki olisi siis kiirastorstaina. Ilta kesti parisen tuntia, jossa myös minä, Jani ja pari muuta nuorempaa henkilöä "pääsimme" puhujan paikalle, kertomaan hieman itsestämme. Olin pari viikkoa aiemmin ollut puhumassa jo suuremman seurakunnan edessä, joten nyt ei puhuminen enää niin jännittänyt. 😀

Keskiviikkona oli vuorossa espanjan opiskelua klo. 15-17 (tunnit siirrettiin maanantailta keskiviikolle). Jani hälytettiin töihin, joten suuntasin itse kaupoille. Täällä on niin paljon parempi vaatevalikoima kuin Suomessa. 😍

Torstaina oli aikainen herätys, sillä olimme sopineet tapaamisen juna-aseman edustalle klo. 9.30. (Kyllä, tuo Suomen myöhäinen lähtö on täällä aikainen, myös minulle. 😁) Ajoimme noin 175km Gordoniin (tai emme menneet Gordonin kaupunkiin vaan lähdimme matkaan viereisestä kylästä.) Maisemat matkatessa keski Espanjaan olivat todella erilaiset verrattuna Malagan alueeseen. Täällä on vuoristot joka puolella, mutta Gordonissa päin maisema oli tasasta. Laajat vilja ja olivipuu pellot jatkuivat silmänkantamattomiin. Kello oli noin puolenpäivän saavuttuamme lähtöpaikkaan, jossa katsoimme sopivat pyörät ja kamppeet sekä materiaalit ja pakkasimme reppuihin hieman evästä ja vettä juomapulloihin. Ensimmäinen pyöräilyetappi oli 15km. Päivä oli aurinkoinen ja erittäin lämmin, lämpötila oli varmaan 30 asteessa. Tie, jota ajoimme oli vanha rautatie, nyt se oli hiekkainen ja osittain kivinen. Matkavauhti ei ollut kovinkaan nopea, ajoimme kaikesa rauhassa ja välillä pysähtelimme juomaan ja ottamaan kuvia. Meitä lähti kuusi henkilöä pyöräilemään, eli kolme pariskuntaa; me Janin kanssa, toinen nuoripari sekä vanhempi pariskunta. Saavuimme määränpäähän hieman ennen kolmea ja menimme läheiseen kahvilaan syömään. Seuraavaksi kävisimme jakamassa traktaatteja ja evankeliumia läheiseen kylään, jonka jälkeen matka jatkuisi edelleen seuraavaan pikku kylään. Kun olimme kiertäneet noin 1500 asukkaan kylää tunnin verran, pidimme vielä pienen tauon kahvilassa ja valmistauduimme seuraavaan etappiin. Pyöräilymatka olisi noin 10km, jonka jälkeen saapuisimme pikkukylään (n. 70 hlö), jonka kiertäisimme läpi ja jatkaisimme vielä noin 5km, jossa kävisimme läpi vielä toisen pienen kylän. Vanhempi pariskunta ei enää lähtenyt pyöräilemään, joten lähdimme matkaan neljästään. Muutaman pienen epävarmuuden jälkeen löysimme kylän, joka olisi tarkotus kiertää ja pääsimme viimeiselle etapille. Olimme aika kuumissamme siinä vaiheessa, helle, pyöräily, pikkukylät ylämäkineen, ilman pienintäkään tuulenvirettä tekivät tehtävänsä. :D Pyöräily oli kuitenkin todella mukavaa minusta ja nautin joka hetkestä. Saimme reissun päätökseen puoli 8 aikaan illasta, ja viimeinen 15km etappi jäi tekemättä, sillä kello oli sen verran, että alkoi jo hämärtyä. Olisi ollut kyllä mukavaa vielä pyöräillä, mutta ehkä tuo reilu 30 km oli sille päivälle jo ihan tarpeeksi, kun vielä olisi parin tunnin automatka takaisin Fuengirolaan. Saavuimme perille puoli 10 jälkeen, eli kellon ympäri kest kaikkineensa reissu. Tämä oli kyllä ainutlaatuinen ja mahtava kokemus. Tai ehkä ei edes ainutlaatuinen, sillä oli jo vähän puhetta, että jos olen täällä kesällä niin lähtisimme uudestaankin!

Lähellä Gordobaa
Valmistautumista

Matkalta
Kahvila

Lisää maisemia
Maisemia 😍
Kypärä päässä oli turvallista mennä 😁

Perjantai oli vapaa päivä. Pitkäperjantai sekä pääsiäismaantai li sovittu vapapäiviksi niinkuin ne koulussakin olisi, eikä majakallakaan järjestetty niinä päivinä toimintaa. Espanjassa on paljon katolisia ja he juhlivat pääsiäistä suurin menoin ja kulkuein ympäri maata. Olimme saaneet osamme jo aiemmin eräästä pääsiäiskulkueesta, kun yritimme tulla kotiin kaupasta, mutta kulkue kulkikin juuri meidän kadulta, ja sitä oli mahdoton ohittaa. Kulkueita kulki useampiakin omalta kadultamme, mutta olimme jo aiemmin päättäneet, että Menisimme Malagaan katsomaan menoa, sillä siellä kulkueet olisivat vieläkin suurempia. Menimme Malagaan junalla, jossa melkein heti osauimme erään kirkon eteen, jonne oli jo kerääntynyt satoja ihmisiä odottelemaan kulkuetta. Mekin jäimme odottamaan ja saimmekin odotella tovin ennenkuin noin kuuden aikaan kirkon ovet avautuivat ja kulkue lähti liikkeelle. Kulkueessa oli satoja ihmisiä ja se tuntui jatkuvan ikuisuuden. Ensin tulivat hiippalakkit, jonka jälkeen kynttilänkantajia, seuraavaksi kannettiin suurta Jeesuspatsasta ja välissä tuli pari lapsikulkuetta ja lopuksi kannetiin järjettömän suurta Maria patsasta kaikkine kynttilöinee ja koristeluineen. Myös suitsukkeita poltettiin ja meinasin jo melkein menttää tajuntani kaiken sen ihmismassan, suitsukkeiden ja tupakan (ihmiset polttavat täällä missä tahansa..) tunkkaisuudessa. Mutta eräänlainen elämys tuokin. 😁 Se kulkuiesta kyllä riitti, kävelimme vielä satamaan ja suuntasimme sitten takaisin junalle. Olimme saapuessamme väsyineitä ja nälkäisiä, mutta eikös vaan ollut kulkue juuri matkalla yli pääkauden ja ihmiset olivat tukkineet kaikki kävelyreitit. Hermot eivät riittänee odottelemaan vaan onneksi löysimme oikaisureitin parkkihallin kautta ja pääsimme kotiin. 😀 Liika on liikaa. :D

Malagassa

Lauantai oli myös vapaa. Päivälle oli luvattu hellettä ja mittari nousikin lähelle 30 astetta. Suuntasimme rannalle ottmaan aurinkoa, Tämä olikin ensimmäinen kerta rannalla. Se olikin tupaten täynnä; hyvin huomaa täällä turistikauden alkaneen, juuri ennen pääsiäistä kadut ja rannat alkoivat olla yhä enemmän täynnä turisteja ja päivä päivältä lisääntyy. Uimaan ei kuitenkaan vielä uskaltanut, merivesi on kuitenkin vielä aika viileää.

Sunnuntaina oli taas jumalanpalvelus klo. 13. Puhumassa oli Marko Selkomaa ja kirkko olikin taas lähes täynnä, vaikka paljon kirkkolaisiakin lähti jo takaisin Suomeen kesän viettoon. Kirkon ja majakankin toiminta jää kesätauolle toukokuussa ja tämä oli minunkin viimeinen sunnuntaikirkko turistikirkolla, sillä ensi sunnuntaina olisin leirillä ja sitä seuraavalla viikolla olisi jo paluu Suomeen.

Aika on kulunut kyllä liian nopeasti. Mutta reilu viikko vielä aikaa nauttia Espanjan lämmös

tä, joten en vielä murehdi lähtöä. 😌 Kyllähän se houkuttaisi tulla heti kesäkuun alusta takaisin tänne, mutta katsellaan.. 😏

Eikun ensiviikkoon, joka onkin viimeinen myös blogin osalta.